Bericht voor thuisblijvers, 7 mei
Deze week gaan de berichten over vrijheid
Donderdag 7 mei – Monique Maan
Mijn kleindochter maakte in de afgelopen weken elke dag trouw haar digitale huiswerk. Eén van de laatste opdrachten, voordat de meivakantie aanbrak, was een tekst over 4 en 5 mei. Het ging om het begrijpen van woorden als ‘sterven’, ‘bevrijding’, ‘halfstok’ en ‘gedenken’.
We raakten als vanzelf aan de praat over de oorlog en dat mijn moeder (haar ‘grootoma’) de oorlog heeft meegemaakt als kind/ beginnend puber. Mijn kleindochter vond dat fascinerend: moest grootoma toen ook naar school, of was het een hele lange vakantie? Er waren nog geen computers om thuis je huiswerk te maken, dus hoe kon je dan je opdrachten maken? En hoe blij waren de mensen toen alles weer voorbij was?
Straks, op de avond van 4 mei, zullen we de vlag halfstok hangen en twee minuten stil zijn. En op 5 mei mag de vlag hoog in top wapperen. Voor mijn kleindochter hoort het bij iets van heel lang geleden. De oorlogen waar zij over hoort in het jeugdjournaal zijn vaak ver weg, en voor haar is vrede bijna vanzelfsprekend. Maar door de afgelopen weken heeft ze heel in het klein iets kunnen voelen van hoe het is om niet te kunnen doen wat je gewend bent te doen, niet naar school, niet zomaar met iedereen spelen, sommige mensen heel lang niet zien.
Ze is nu echt aan vakantie toe (vind ze zelf), maar kan ook niet wachten om straks op 11 mei haar meester en klasgenootjes weer in het echt te zien. In alle vrijheid weer naar school.
Vrijheid
Wat is nou vrijheid?
een land zonder oorlog,
een land zonder regels en beperkingen,
een land zonder keuzestress en sociaal wenselijke antwoorden?
Of is vrijheid
de zekerheid van je bestaan
de aanvaarding van je grenzen en beperkingen
het vertrouwen dat het goede je gegeven wordt – wat het ook is?
Arjen Hiemstra