Vanaf de zijlijn
Elsje Pot
Vorig jaar, toen er fysiek weinig cultureels te beleven viel, volgde ik digitaal een serie van de School of Life: kunstgeschiedenis door museumdirecteuren. Ik beleefde het als een ‘uitje’ thuis achter mijn beeldscherm.
Uiteenlopende kunstvormen werden voorzien van een meestal inspirerend verhaal door de desbetreffende directeur, aanhakend bij de eigen interesse of zijn/haar aandachtsveld in de kunst. Daarbij werden ook vele kunstwerken getoond die het verhaal illustreerden. Na bijna elke sessie dacht ik: dit of dat wil ik ook wel eens in het echt zien. Tot nog toe is het daar niet van gekomen.
Vaak worden kunstwerken interessanter door een bijbehorend verhaal. Enige jaren geleden was er een tentoonstelling in museum de Fundatie in Zwolle met de titel ‘Vrijheid’. Voor ik de tentoonstelling bezocht, kreeg ik het daarbij uitgebrachte boek met dezelfde titel. Ik las het boek en het woord ‘Vrijheid’ bleek een heel andere lading te hebben dan ik op het eerste gezicht had gedacht.
Enkele jaren eerder was ik ook al eens naar de Fundatie geweest om een kunstwerk te bekijken dat mijn aandacht in de krant had getrokken. In het echt viel het tegen. Zo gaat dat met kunst en museumbezoek: verwachtingen die gewekt worden, kunnen op een teleurstelling uitlopen, maar dat ene werk dat dan wel mijn aandacht trekt, maakt alles weer goed.
Ik denk aan de kerkdienst: ook die kan teleurstellend zijn. Veel vergeet je weer, van een museumbezoek onthoud ik ook niet alles, maar inspirerende schatten verzamelde ik wel: in kerken en musea.